Kvalita a typy audio systémů jsou často pro nezasvěcené španělskou vesnicí. V tomto článku Vám Vysvětlíme Vám rozdíly…..
Pro laika jsou nabídky techniky od firem či DJů s vlastním aparátem leckdy tak trochu španělská vesnice. Není nic nenormálního, že člověk nemající odpovídající technické vzdělání či nepracuje v oboru, se ve zkratkách, výkonu, značkách, kvalitě a dalších parametrech v nabídkách prostě a jednoduše nevyzná. I když si dáte tu práci a vyhledáte si příslušné značky a techniku na internetu či se přeptáte známého z oboru – nastává další nejistota. Bude na akci opravdu to co jsme objednali ?
Kvalita použité techniky na akcích jako svatby, firemní akce, oslavy, školení či konference není vůbec nepodstatná. Nekvalitní technika může způsobit krom nekvalitního zvuku totiž také například bolesti hlavy, závratě, nevolnost, rezonanci celé místnosti, nekontrolovatelné zpětné vazby při použití mikrofonů (pískání), různě šumy, praskání. U některých technických komponent je i celkové zpracování velmi nekvalitní z hlediska bezpečnosti a mnohdy je pak použití takové techniky doslova hazard se životem nejen technické obsluhy ale i samotných hostů akce. Z těchto důvodů doporučujeme používat na akcích výhradně profesionální značkovou techniku, která splňuje bezpečnostní certifikace a prostě a jednoduše – funguje tak jak má. Problém levných firem a DJů je mnohdy krom jiného, právě použití velmi levné neprofesionální techniky mnohdy i neidentifikovatelného původu. Avšak i levná identifikovatelná technika low cost značek typu American Audio, Dap Audio, Omnitronic a podobných není ideálním řešením. Tato technika sice není životu nebezpečná nicméně její odolnost proti zpětným vazbám a spolehlivost je minimální, zvuk většinou velmi šumí, praská a celkově je reprodukce zvuku extrémně nekvalitní.
Pokud pořádáte akci a chcete aby byla kvalitní, je třeba volit plně profesionální techniku obsluhovanou a instalovanou zkušenými profesionály. Cenový rozdíl oproti levným nabídkám není nikterak zanedbatelný avšak nikoliv závratný a kvalita, bezpečnost , ale i vzhled a spolehlivost nesrovnatelné.
Pokud se jedna o menší akci v relativně malém prostoru pro například 70 osob postačí 2 reproboxy na stojanech s výkonem 400-500 Watt. Pokud se jedna o větší prostor s více hosty, je vhodné použít přídavné subwoofery ( basové bedny) pro akurátní reprodukci basu. Bas je pro DJ či kapelu velice podstatný. Hlavně pokud se jedná o DJ produkci je kvalitní bass nezbytný k tomu, aby hosté tančili a party se řádně „rozjela“. Pro kvalitní zvuk je podstatné také rozmístnění reprobeden. Někteří Djs staví reproboxy dokonce na stoly a židle. Nejen, že to z vizuálního hlediska vypadá opravdu strašně a neprofesionálně, ale ani z hlediska zvuku nebude zvuk optimální. Reproboxy by měli být vždy na stabilních stojanech v úrovni minimálně hrudi, dostatečně vzdálené od sebe a případně doplněny o vykrývací reprobedny v rozlehlejších prostorech. NA stojanech by měli být reprobedny umístněné výše – nejlépe na úrovni hlavy člověka nebo nad ní – aby se zvuk dobře prostorově šířil a nedocházelo k přílišnému pohlcení zvuku lidským tělem.
Doporučuji spíše používat aktivní reproboxy s integrovaným interním zesilovačem a procesorem. Pokud totiž jeden z reproboxů „odejde“ může se akce bez problému dohrát druhým reproboxem. Pokud se použijí pasivní reproboxy a „odejde“ externí zesilovač – končí tím celá akce, pokud nemá dotyčná firma na místě náhradní zesilovač nebo není schopna náhradní velmi rychle opatřit.
Je dobré mít na paměti, že zvuk je vždy tak dobrý jako nejhorší komponenta, která je v cestě zvuku mezi zdrojem zvuku ( např. mikrofon, cd přehrávač…) a reproboxy. Pokud tedy používáme kvalitní reproboxy, ale třeba nekvalitní mixážní pult bude celý zvuk degradován a potencionál kvalitní komponentů nebude zcela využit. Je třeba tak používat ve zvukové cestě všechny komponenty vysoké kvality, aby byl výsledný zvuk prvotřídní a bez degradace.